ILGO GYVENIMO PASLAPTYS: SVEIKA GYVENSENA, TYRAS ORAS, SAIKAS, BLAIVUMAS IR RAMUS GYVENIMAS
Header

ŠIUOLAIKINĖS INFORMACINĖS TECHNOLOGIJOS – VAIKŲ DRAUGAS AR BAUBAS?

balandžio 1st, 2019 | Posted by Lina Balčiūnienė in Aktuali informacija | Sveikatos priežiūra Kelmės rajono ugdymo įstaigose

Vakarų Europos šalyse ir JAV bei Australijoje atliktų tyrimų rezultatai rodo, kad vis dažniau vaikai naudoja ekranus turinčias informacines technologijas (IT) ar kitus elektroninių medijų prietaisus ir tokia tendencija stebima nepriklausomai nuo šeimos socioekonominio statuso. Didėjant išmaniųjų technologijų prieinamumui, auga ir tėvų bei specialistų poreikis suprasti technologijų daromą įtaką vaikų sveikatai ir gerovei.
Kelmės r. sav. visuomenės sveikatos biuras kovo mėnesį kvietė tėvelius, auginančius pradinių klasių vaikus, į nemokamas paskaitas „Šiuolaikinės informacinės technologijos – vaikų draugas ar baubas?“. Paskaitų metu psichologė Kristina Šimkienė kartu su tėveliais diskutavo:

  • kada vaikui praverčia informacinės technologijos, o kada daugiau daro žalos;
  • kaip tėvų informacijų technologijų naudojimas susijęs su vaikų IT naudojimu;
  • ar informacinių technologijų naudojimasis gali būti susijęs su vaikų miegu, elgesiu, bendravimu.

Taigi, galime tam priešintis, bet technologijos braunasi į mūsų namus: jei uždarai duris, lenda per langą, jei užveri langą, braunasi per kaminą. Nepaisant to, kad jos tikrai daro ir daug žalos – atitolina bendravimą tarp žmonių, kūrybiškumą, todėl visgi turime turėti žinių kaip ir kiek jas naudoti.

Daroma žala ir rekomendacijos:

  1. Regimojo suvokimo ir smulkiosios motorikos gebėjimai Ir vizualiniai motoriniai, ir regimosios atminties gebėjimai reikšmingi mokyklinei sėkmei, todėl labai svarbu laikytis rekomenduojamos buvimo prie ekranų laiko trukmės.

Rekomenduojama:  vaikai iki 18 mėnesių turėtų vengti informacinių technologijų, išskyrus vaizdo pokalbius; vaikai nuo 18 mėnesių iki 2 metų, gali stebėti ar naudoti aukštos kokybės programas ar programėles, jei suaugusieji žiūri ar žaidžia su jais, ir padeda jiems suprasti, ką jie mato; 2-5 metų vaikai gali prie įvairių ekranų praleisti ne daugiau kaip vieną valandą per dieną, kai suaugusieji žiūri ar žaidžia su jais; 6 metų ir vyresni vaikai turėtų turėti nuoseklų laiką, kurį praleistų su įvairiomis informacinėmis technologijomis. Svarbu, kad vaikas turėtų galimybę lavinti smulkiąją motoriką, atlikdamas kitas veiklas: piešdamas, konstruodamas, lipdydamas ir pan., ką ypatingai apriboja naudojimasis išmaniais ir kitais ekranais. Vizualinius motorinius gebėjimus gerai ugdo bet kokie žaidimai kamuoliu ar kamuoliukais.

  1. Samprotavimo gebėjimai ir savikontrolė. Būtina atkreipti dėmesį į neigiamą ne tik tiesioginio buvimo prie TV, bet ir foninio TV reikšmę vaikų pažintinei raidai. Vaikams TV, kaip fono naudojimas, turi neigiamą reikšmę pažintiniai raidai.

Rekomenduojame nenaudoti TV kaip fono namie ir suteikti kuo daugiau galimybių vaikams žaisti laisvą žaidimą, užsiimti sportine, kūrybine veikla, įsitraukti į prasmingas socialines sąveikas.

  1. Vaikų mitybos įpročiai.Nerekomenduojama valgymo metu žiūrėti televizorių ar naudotis išmaniaisiais įrenginiais tiek normaliai, tiek prastai valgantiems vaikams. Vaikų maitinimas ar valgymas su IT prietaisais siejasi su didesniais somatiniais simptomais (ypač susijusiais su virškinamojo trakto veikla), su nesveiko maisto vartojimu ir su elgesio bei emocijų problemomis. Ilgainiui (vyresniems vaikams) valgymas su ekranais tampa viršsvorio rizikos veiksniu, ypač jeigu vaikai turi elgesio ir emocijų reguliacijos sunkumų.

Rekomenduojama vaikams su tėvais (ar visa šeima) valgyti drauge, nenaudojant jokių ekranų.

  1. Vaikų miegas.Vaiko poilsio zonoje neturi būti televizoriaus ar kitų IT prietaisų. IT prietaiso (ir TV) laikymas vaiko kambaryje ar jo miegamojoje zonoje siejasi su didesniais miego sunkumais bei užmigimo trukme. Miego sunkumų daugėja ir tuomet, kai nėra aiškios miego tvarkos, pastovaus režimo.

Rekomenduojama vieną valandą prieš miegą nenaudoti jokių ekranus turinčių informacinių technologijų (IT) ar kitų elektroninių medijų prietaisų.

  1. Vaikų elgesys ir emocinė raida.Tyrimo rezultatais, ikimokyklinio amžiaus vaikų buvimas prie ekranų, ypač siejasi su elgesio bei emocijų sutrikimų rizika. Todėl, siekiant geros vaikų emocinės raidos ir didinant jų elgesio reguliaciją, būtina riboti buvimo prie ekranų laiką, o taip pat turėti aiškias ir nuoseklias IT prietaisų naudojimo taisykles. Nors IT prietaisai gali atrodyti labai veiksminga, priemonė siekiant išlaikyti vaikus ramius ir tylius, tačiau tai nedidina jų gebėjimo reguliuoti emocijas ar elgesį. Tai jokiu būdu neturėtų būti vienintelis ar dažnai taikomas būdas užimti arba nuraminti vaikus.

Rekomenduojama mokyti vaikus elgesio bei emocijų reguliavimo, įvardinant emocijas, jas atpažįstant ir tinkamai reiškiant, taip pat, aptariant problemines situacijas ir kartu ieškant sprendimo būdų. Mažų vaikų emocinių sutrikimų riziką taip pat didina, kaip parodė tyrimo rezultatai, fizinio aktyvumo stoka. Todėl labai svarbu vaikams sudaryti sąlygas bent valandą per dieną būti fiziškai aktyviems (laisvai ir daug judėti, bėgioti, žaisti sportinius žaidimus).

  1. Kasdienės veiklos ir IT prietaisų naudojimas.  Dažniausiai tėvai leidžia mažiems vaikams naudotis IT prietaisais, kai nori užsiimti namų ruoša. Tačiau kaip tik rekomenduojama, kad namų ruošos darbus vaikai galėtų atlikti kartu su tėvais, nes vaikai mokosi stebėdami ir mėgdžiodami. Būtent dėl šios priežasties (stebėjimo ir mėgdžiojimo) tėvai būdami drauge su savo vaikais patys turėtų mažiau naudotis IT prietaisais, nes tai didina tikimybę, kad ir vaikai daugiau naudosis IT prietaisais.

Informaciją parengė Živilė Rukienė, visuomenės sveikatos specialistė, vykdanti sveikatos stiprinimą

 

54278716_255123422097285_4842067162241695744_n 55726315_2269077796513112_1082880019757268992_n 55786354_2022941681333059_2473431314548654080_n 56355296_300678017267884_8829600772208459776_n 56396080_601877826958499_1019698881874624512_n

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 You can leave a response, or trackback.

Leave a Reply

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *