ILGO GYVENIMO PASLAPTYS: SVEIKA GYVENSENA, TYRAS ORAS, SAIKAS, BLAIVUMAS IR RAMUS GYVENIMAS
Header

Europos sveikos mitybos diena

lapkričio 2nd, 2011 | Posted by VSB in Prevencinės programos

Lapkričio 8 d. minima Europos sveikos mitybos diena. Šią dieną Europos šalyse visuomenė skatinama maitintis sveikai, organizuojami renginiai, kuriuose pasakojama apie tinkamos mitybos principus.

Sveika mityba yra tokia, kai organizmas gauna visų jam reikalingų medžiagų ir energijos idealiam svoriui ir funkcionalumui palaikyti. Pagrindiniai netinkamos mitybos padariniai – antsvoris, nutukimas arba priešingai – organizmo nualinimas, anoreksija. Sveika mityba sumažina riziką susirgti lėtinėmis neinfekcinėmis ligomis – nes sveikatą labiausiai, 50 proc., lemia gyvenimo būdas, kuriame net 80 proc. užima mityba. Palyginkime, paveldimumas sveikatą lemia 20 proc., o medicininė pagalba –  10 proc. Taigi sveika mityba yra sveikatos pagrindas.

Pagrindiniai sveikos mitybos principai:

1. Saikingumas. Net ir būtina maisto medžiaga, jeigu jos vartojama per daug, yra kenksminga sveikatai.

2. Įvairumas. Reikia valgyti kuo įvairesnį maistą, nes tada su maistu organizmas gauna daugiau reikalingų maistinių medžiagų.

3. Subalansuotumas. Mitybos subalansavimas – tai tinkamas baltymų, riebalų, angliavandenių, vitaminų, mineralinių medžiagų santykis.

Sveikos mitybos rekomendacijas ypač gerai atspindi maisto pasirinkimo piramidė. Piramidės pagrindą sudaro maisto produktai, kurių rekomenduojama valgyti daugiausiai, – duona, grūdai, vaisiai, daržovės, bulvės. Virš jų pateikiami – pienas, sūris, jogurtas, aliejai, mėsa, paukštiena, žuvis, ankštiniai, kiaušiniai, riešutai – jų rekomenduojama vartoti kasdien, bet saikingai. Piramidės viršūnėje pateikiama produktų grupė, kuri turėtų sudaryti mažiausią maisto raciono dalį: riebalai, cukrus, saldainiai, druska – šių produktų reikia vartoti kuo rečiau ir kuo mažiau.

Taip pat būtina laikytis mitybos režimo. Racionalus yra toks režimas, kai per pusryčius ir pietus žmogus gauna daugiau nei du trečdalius paros raciono kalorijų, o vakarienei – mažiau nei trečdalį. Vakarieniauti reikia maždaug prieš dvi valandas iki nakties miego. Nereguliarus ar retas valgymas kartą ar du kartus per parą kenkia sveikatai. Taip valgantys žmonės dažniau serga skrandžio ligomis, turi virškinimo sutrikimų.

Siekiant, kad mityba būtų sveika, būtina:

1. Valgyti maistingą, įvairų, dažniau augalinės nei gyvūninės kilmės maistą.

2. Kelis kartus per dieną valgyti grūdinių produktų, šviežių daržovių ir vaisių (nors 400 g per dieną).

3. Išlaikyti normalų kūno svorį (kūno masės indeksas: 18,5–25).

4. Mažinti riebalų vartojimą, gyvūninius riebalus, kuriuose yra daug sočiųjų riebalų rūgščių, keisti augaliniais aliejais.

5. Taip pat rekomenduojama riebią mėsą ir mėsos produktus pakeisti ankštinėmis daržovėmis, žuvimi, paukštiena ar liesa mėsa, vartoti liesą pieną, liesus ir nesūrius pieno produktus (rūgpienį, kefyrą, jogurtą, varškę, sūrį).

6. Rinktis maisto produktus, turinčius mažai cukraus, rečiau vartoti saldžius gėrimus, saldumynus.

7. Valgyti nesūrų maistą. Bendras druskos kiekis maiste neturi būti didesnis kaip 5 g. Patariama vartoti joduotą druską.

8. Atsisakyti alkoholio arba riboti jo vartojimą.

9. Vaikus žindyti iki 6 mėn., o jeigu yra galimybė, žindymą tęsti iki 2 metų bei ilgiau, užtikrinant tinkamą ir saugų papildomą kūdikių ir mažų vaikų maitinimą.

10. Valgyti reguliariai ir gerti pakankamai skysčių, ypač vandens.

11. Kasdien aktyviai judėti.

Be to, labai svarbu, kad sveikas maistas būtų neužterštas ir saugus.

 

Pagal Lietuvos ir užsienio šaltinius parengė Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centro

Mitybos ir fizinio aktyvumo skyriaus visuomenės sveikatos administratorius Vladimiras Mikerovas

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Both comments and pings are currently closed.